Under vintern avslutar vi vår insats i projektet Citybanan. En av de fem kyrkorna är kvar att efterbesiktiga; Gustaf Vasa kyrka. Tunneln under Gustaf Vasa kyrkan är sedan en tid färdigsprängd och vi avslutar kontrollerna av Prechts altaruppsats.

De undersökningar och kontroller som vi utfört för Citybanan har gett kunskap om kyrkornas konst tillverkats.  Även inom ramen för denna sista besiktning av Gustaf Vasas altaruppsats har ytterligare gömda fakta om hur 1700-talets snickare och bildhuggare samverkade för att uppnå det vi ser.

Vi läser avhandlingen om Burchardt Prechts bror Christian Precht. Burchardt gick i lära sin bror hos innan han 1674 kom till Sverige för att arbeta på Drottningholms slott med den flamländske skulptörer Nicolaes Millich. Karin Eckhardts avhandling från 1987 ger en intressant inblick i 1600-talets bildhuggarinfluenser och villkor ”Christian Precht, ein Hamburger Bildhauer in der zweiten hälfte des 17. Jahrhunderts” hjälper oss att lägga pusslet kring det Prechtska altarverket i Stockholm.

Inför bygget av Citybanan har flera altaruppsatser i Stockholms kyrkor undersökts på uppdrag av Trafikverket.  Altaruppsaten i Maria Magdalena kyrka antogs fram till Citybanans första undersökning 2009 vara utförd helt i trä men vid närmare undersökning visade det sig att altaret består av stuck. Även i Gustaf Vasa kyrka har ”gömda fakta” som går tillbaka till 1731, då altaret uppfördes i Uppsala Domkyrka av hovskulptören Burchard Precht, åter kommit i ljuset. En sofistikerad träkonstruktion och dess materialkombinationer har återupptäckts.Klicka på grön text och läs om Ny kunskap om Burchard Prechts altaruppsats i Gustaf Vasa kyrka  i tidskriften Realia nr 1:2014, sid, 21-23.